Selecteer een pagina

Vanmorgen had de wekker(stond op 7.30uur) geen kans, omdat Driver Klaas de ‘campingbaas’ niet kon slapen en de overige drivers de tent uit trommelde . Het was 05.30uur! Om 6.00 uur was weer aan het dagelijkse ritueel voldaan en hadden we vanwege het vroege uur in ieder geval even heerlijk warm kunnen douchen.

Alle spullen waren weer vlot ingepakt (de tent was nog nat van de ochtenddauw, maar dat konden we thuis wel laten drogen). Hilbert had zijn bril ditmaal vroegtijdig veilig gesteld en bril MET zonneklep prijkte alweer op zijn neus.

Vandaag beet Bernhard het spits af en nam de eerste km’s voor zijn rekening. In het dorpje bij de camping gooiden we de tank vol en namen in een ‘wazig’ koffietent een bak koffie (je kunt het ook slootwater noemen). Wij waren niet de enige bezoekers in de tent, er zaten ook nog een aantal dronken Sloven aan het bier op de vroege morgen. Kennelijk is naar de McDonalds gaan en bier drinken op de vroege ochtend heel normaal in Slovenie?

Na de koffie ‘trapten we de Volvo weer an’ en draaiden we de snelweg op. Met een constant gangetje van 110-120 km per uur maakten we onze eerste km’s voor vandaag. Na ee half uurtje was het toch tijd voor een stevig ontbijt en draaiden we de snelweg weer af. Allemaal bestelden we een heerlijk omelet met een jus-d’orange (Klaas nam voor de verandering een ‘cow-milk’).
Tegen 8.30 passeerden we de grens Slovenie-Oostenrijk en vervolgden onze weg richting Graz. Oostenrijk waren we ‘in een zucht en een scheet’ doorheen en net voor de Duitse grens was het opnieuw tijd voor koffie en en broodje. Driver Hilbert nam het stuur weer over van Klaas en we zaten weer op het asfalt.

Tegen 13.45 passeerden we Regensburg, deden een plaspauze en wisselde Hilbert weer met Bernhard. Op de terugweg passseerden we soms een barrel en met enige regelmaat kwamen andere barrels ons voorbij “broezen”. Uiteraard groeten we als ervaren barrelaars andere Barrels met alle beschikbare geluids- en lichtsignalen. Andere weggebruikers glimlachen om dit vermakelijke schouwspel.

De terugweg door Duitsland verliep vlotjes, ondanks een paar Duitse “Baustellen”. Het oorspronkelijke plan was om nog een nachtje te overnachten in Duitsland, maar ja, eenmaal onderweg lonkt het warme nest. Op tijd tanken, eten en koffie en elkaar om de twee uur afwisselen had als resultaat dat we de 1284 km naar thuis mooi vlot konden afwerken. Om 20:57 uur keerden we terug in de woonplaats van Driver Klaas: MEPPEL!

We werden door onze vrouwen hartelijk ontvangen en ze hadden voor ons een heerlijke zomerse maaltijd voorbereid. We proosten met bubbels op de veilige thuiskomst en konden beginnen met de verhalen over onze zeer bijzondere ervaringen.

Na de maaltijd werden de spullen van Driver Klaas uit de barrel gehesen en zetten Driver Hilbert en Bernhard de eindsprint in naar HAVELTE. Driver Hilbert nam het stuur en kwam meteen al met een nieuwe Challenge: het benzine-lampje ging branden! Zouden we dan op het laatste stukje naar Havelte nog stranden? Niet getreurd, want we hadden nog 20 liter benzine in de jerrycan op het dak van de Volvo staan. Gaan met die Barrel en zonder malheur kon Hilbert Bernhard afzetten bij zijn huis. Ook hier werden de spullen uitgeladen en kon Hilbert de Barrel naar het eindstation brengen: zijn eigen huis.

Tot slot
Met z’n drieën zijn we de Zomereditie van de Barrel Challenge 2019 aangegaan: Klaas Bakker, Bernhard Bergman en Hilbert Van de Belt. We zijn een ongelofelijke ervaring rijker en hebben de Barrel Challenge van 2019 volbracht en zijn weer veilig thuisgekomen.

Dank voor alle sponsoring, leuke berichtjes en het meeleven tijdens onze Challenge!

Team 50+, Rode Draad, O KE KAULA ‘ALU’ ALU

Hilbert van de Belt
Klaas Bakker
Bernhard Bergman

Technische gegevens van de Barrel:

  • Volvo, type Executive stationwagen
  • 850 2.5 I 20V
  • 170 pk
  • bouwjaar: 1996
  • km-stand: 422324
  • eigenaren: 5
  • kenteken: NH-LS-06
  • gewicht: 1495 kg
  • Kleur: zwart